El
passat 20 de desembre el Govern va aprovar el Reial decret-Llei
26/2013 que modificava la regulació del treball a temps parcial. En
aquesta norma s'incloïa també una modificació de l'art. 109 de la
Llei General de la Seguretat Social, en allò referit als conceptes
que han de computar-se per a establir la base de cotització de les
persones afiliades al Règim General.
Aquesta
modificació ha sigut adoptada de manera unilateral pel Govern
sense haver sigut anunciada prèviament als agents socials i, per
tant, sense que s'haja produït sobre el seu contingut cap procés de
diàleg.
El
Govern, en lloc de sotmetre la seua proposta a un procés dialogat en
el qual haguérem
pogut discutir sobre la conveniència o no
d'incloure la cotització de determinats conceptes
retributius, o
la intensitat en la qual podria realitzar-se aquesta cotització
(quanties exemptes, etc.), ha optat per una modificació profunda i
unilateral que afecta a un bon nombre de conceptes, mantenint uns
altres les mateixes condicions que abans.
En
concret, destaquen per la seua incidència els següents conceptes
que, a partir del dia 22 de desembre de 2013, s'han definit com a
conceptes inclosos en la base de cotització:
La
totalitat de l'import abonat als treballadors per plusos de
transport i distància.
Millores
de les prestacions de Seguretat Social, excepte les corresponents a
la incapacitat temporal. El que implica la cotització dels
instruments de previsió social complementària, apartant-se
d'una regulació que s'havia mantingut en els últims 26 anys)
Assignacions
assistencials, excepte les corresponents a despeses d'estudis del
treballador o assimilat, quan vengen exigits pel desenvolupament de
les seues activitats o les característiques del lloc de treball.
La
totalitat de les despeses normals de manutenció i estada (dietes)
generats en el mateix municipi del lloc del treball habitual del
treballador i del que constituïsca la seuaresidència
En
el quadre annexe, realitzat per la pròpia Tresoreria General de la
Seguretat Social, podeu comprovar com han de tenir-se en compte, a
partir d'ara, els diferents conceptes retributius.
L'objectiu
de la mesura, com reconeix la pròpia Memòria de la norma, és el de
millorar els ingressos del sistema de Seguretat Social. Per tant,
aquesta és la primera vegada que el Govern assumeix de forma tàcita
els plantejaments que des de CCOO hem vingut fent sobre la necessitat
urgent de millorar els ingressos del sistema, coincidint amb un
exercici que hem tancat amb un dèficit aproximat d'11.000
milions d'euros com a conseqüència de la destrucció
d'ocupació i la caiguda dels salaris.
No
obstant açò, la mesura concreta que ha aprovat el govern
s'allunya de les propostes realitzades per CCOO (increment
conjuntural de tipus de cotització; increment de bases màximes i
mínimes de cotització, al costat d'una elevació del SMI;
equiparació de bases mitjanes de cotització d'autònoms i
treballadors per compte d'altri; etc.), i encara coincidint amb
l'objectiu expressat, resulta certament limitada quant al seu efecte
recaptatori ja que, en la citada Memòria Econòmica remesa al
Congrés dels Diputats per a la convalidació del Reial decret Llei,
s'estima que suposarà uns 900 milions d'euros addicionals a l'any,
enfront dels més de 10.000 milions anuals derivats de les
propostes que, per a la conjuntura de crisi, ha realitzat CCOO, a
més dels derivats de les propostes més estructurals que també
hem
plantejat (la més rellevant, finançar progressivament des dels
Pressupostos Generals de l'Estat les prestacions derivades de
defunció).
D'altra
banda, aquestes mesures, més enllà de si en algun cas són
raonables i en uns altres no, alienes a procés algun de consulta o
negociació amb les organitzacions empresarials i sindicals, vana
tenir conseqüències rellevants sobre la negociació col·lectiva,
en la qual alguns dels conceptes afectats per la reforma tenen una
extensió i implantació important.
La
reforma no afecta a l'existència de conceptes ja inclosos en
convenis col·lectius, si bé té impacte en el seu cost, en
veure's afectats a partir de l'entrada en vigor, el 22 de
desembre passat, per l'obligació de cotitzar, la qual cosa
incrementa el cost per a l'empresa (entorn d'un 31%), redueix
la quantia líquida a percebre per les persones que treballen,
(entorn del 7%) i millora, lògicament la base de cotització
d'aquests, amb impacte positiu sobre les prestacions de desocupació
i pensions futures.
Aquesta
reforma no té cap dels efectes anteriors en les rendes salarials
superiors a 43.163,82 euros anuals (base màxima de cotització
per a 2014). No obstant açò, cal recordar que aquestes rendes
superiors a les bases màximes de cotització han sigut incrementades
en un 5% anual cadascun dels dos últims anys, sense que s'hagen
millorat de forma comparable la pensió màxima de la Seguretat
Social (1% i 0,25% respectivament).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada