Salut i seguretat al treball


Entre altres temes, hem comentat els resultats de l'estudi de sinistralitat, presentat pel tècnic de la mútua. Els resultats parlen per sí soles.
Parlarem d'accident laborals, és a dir, aquell incident que ha causat baixa laboral; no inclourem els “in itínere”, ni les recaigudes ni les malalties professionals.
Hem duplicat l'index d'incidència respecte de l'any 2012 (entre el 1 de gener i el 31 de desembre). Si l'index del 2012 era 42,08, el de 2013 ha estat 92,59 (estem parlant d'índex, que s'extreuen d'una sèrie de càlculs). Respecte del sector no tenim dades generals, excepte els referents als ajuntaments que també tenen aquesta mútua com a Servei de prevenció, i no són millors. Estem 4 punts per damunt.
Però què està passant? S'ens oblida com cal fer la nostra feina, els esforços? Seran massa continuats aquests esforços, massa temps del treball? Potser siga cosa de la formació / informació? Serà per la (des) motivació laboral? Estem treballant amb més pressió que altres anys?
Ens haurem de pensar. I tu també!!!
Algunes dades curioses.
Total de dies de baixa: 403
Total dies de baixa més llarga: 79
Total dies de baixa més curta: 1
Part del cos més lesionada: esquena, columna i vèrtebres 148 dies de baixa
Causa de l'accident: sobreesforç físic 209 dies de baixa
Respecte de l'escrit que presentàrem en desembre al voltant del control de la legionel·losi. L'empresa diu que no ha contestat perquè no ho ha considerat. Que els conserges no faran cap control i que aviat l'empresa contractada començaran a passar pels edificis. “Però que conste que si ho faig no és per la pressió del sindicat, és per què em bé de gust” (o paregut!).
Si en voleu saber més, d'aquest tema, solament haureu de preguntar.
 ===============================================================


ISTAS-CCOO publica la nova Guia de Prevenció de Riscos en els Llocs de Treball
Aquesta nova versió de la guia, a més d'actualitzar els apartats ja existents, incorpora nous capítols relacionats amb alguns aspectes preventius transversals, tals com a seguretat laboral vial, drogodependències en l'àmbit laboral, etc. Es publica en dues versions: per a lectura i consulta en pantalla amb enllaços interactius i en versió per a imprimir amb un disseny orientat cap a l'estalvi de tinta.

Descarregar la guia en la seua versió de lectura en pantalla
Descarregar la guia en la seua versió per a imprimir 
=============================================================== 
Atenció!

Si treballes al sector de neteja, 
potser t'interessen aquestes notes

A l'estat espanyol cada any moren prop de 4.000 treballadors/es per treballar amb substàncies químiques perilloses; aproximadament 35.000 malaltes i més de 18.000 pateixen accidents
El sector de la neteja utilitza una àmplia varietat de substàncies químiques. Moltes d'aquestes són perilloses i poden produir cremades, irritacions o asfíxia, altres són tòxiques, cancerígens, altres poden alterar el sistema hormonal.
Amb l'objectiu d'acabar amb el desconeixement generalitzat dels riscos als quals s'està exposat i per la necessitat de conèixer les substàncies utilitzades i els seus possibles efectes, CCOO del País Valencià hem realitzat un estudi, en més de 500 centres de treball, amb la participació de prop de 1.000 treballadores i treballadors del sector, en el qual hem obtingut informació sobre més de 350 substàncies utilitzades en el sector de la neteja, sobre el seu mode d'ús, la seva toxicitat i el coneixement que treballadores i treballadors tenen sobre les substàncies i els seus riscos .

Les dades obtingudes són preocupants:
  • Un de cada tres treballadors no rep informació sobre els productes amb què treballa, ni sobre la forma adequada de fer-ho .
  • Dels que sí que reben informació, més del 25% la reben a través dels seus representants sindicals.
  • La majoria de les que treballen en empreses sense representants sindicals no rep cap informació .
  • Els treballadors tenen més informació sobre riscos laborals en aquelles empreses que tenen Delegat de prevenció .
  • Un 59 % d'empreses NO posa a disposició de les treballadores les Fitxes de Seguretat Química dels productes que utilitza.
  • El 50 % dels treballadors desconeixen les vies d'intoxicació.
  • El 70 % dels treballadors desconeixen els símptomes

Ús d'equips de Protecció Individual.
El 50 % dels treballadors NO coneix quin Equip de Protecció Individual haurà d'utilitzar per protegir-se.
Ni si els que facilita l'empresa són adequats pels riscos dels productes amb què treballen.

Mesures de control de la contaminació ambiental.
       El 79% dels treballadors NO coneix com evitar la contaminació ambiental causada pels productes.

Gestió de residus.
El 45% dels treballadors desconeixen les mesures de gestió dels residus adequades.
S'ha detectat que la majoria de les empreses no realitza una correcta gestió dels residus i les treballadores desconeixen que hagen de fer-ho, els envasos dels productes acaben en el fem amb la resta de deixalles .

Fitxes de seguretat
  1. En aquest estudi s'han analitzat 241 Fitxes de Seguretat de productes químics de neteja utilitzats en les tasques diàries .
  2. De les 241 fitxes, 195 estan classificades com substàncies perilloses i en el total d'elles s'han identificat 353 substàncies .
  3. De l'anàlisi dels productes classificats com perillosos s'ha detectat que:        
21% inflamables
16% nocius per a la salut
22% són corrosius
 5% tòxics
33% són irritants
 3% perillosos per al medi ambient.

S'ha detectat la presència de substàncies cancerígenes i de substàncies que poden tenir efectes perjudicials sobre la fertilitat, el fetus i sobre els nens alimentats amb llet materna (com els nonilfenols) en alguns dels productes, encara que aquests no estan etiquetats alertant dels perills, ja que es troben en una proporció molt baixa.

CONCLUSIONS DE L'ESTUDI
Moltes persones reconeixen patir diversos símptomes (irritació a les vies respiratòries i a la pell, malestar general, sequedat generalitzada, mal de cap, etc) relacionats amb els productes utilitzats en el seu treball. Però no saben associar-ho amb l'ús d'un producte específic.

QUÈ FER ?
És obligació de l'empresari tindre els envasos dels productes químics etiquetats correctament i les fitxes de seguretat amb la informació completa a disposició dels treballadors.
Exigeix la informació i formació adequada per al maneig de productes.
Sol·licita la fitxa de Seguretat dels Productes
Llegeix atentament les etiquetes: atenció als pictogrames de perill, frases de risc, i consells de prudència.
Procura mantenir ventilada la zona on s'estan manipulant els productes de neteja .
Utilitza i exigeix equips de protecció individual adequats.

Tenir representants legals dels treballadors garanteix que pugues exercir els teus drets. Les delegades i delegats de prevenció són la teva millor eina per a l'obtenció informació.
ooo000ooo
Des d'ací us volem, assessorar, orientar ...
amb tot allò referent a la relació que ne te l'activitat laboral amb la salut. De la mateixa forma us anirem informant de les reunions de Comitè de salut i seguretat als que ens convoquen, que teòricament seran tots. Però aquestes pàgines també han de servir per a que vosaltres ens aneu indicant les vostres suggerències, denúncies, necessitats, ...

Valga per a comença questa adreça on podreu trobar distintes legislacions directament relacionades amb el tema.

Bé companyes, una vegada passat el primer tram de festes, ens queda ara el segon, doncs que s'ho passeu d'allò més bé. Ens veiem l'any vinent, recuperades en força i atapeïdes de ganes de lluitar pels nostres drets i contra les injustícies.

Rebeu una forta abraçada.
http://www.pv.ccoo.es/pv/Informacio:legislacio

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada